Moeder van Iris:  stichting kind en hulphond is voor ons een lot uit de loterij!

update  21 – 03 – 2014

Twee jaar geleden las ik in een blad een artikel over stichting kind en hulphond van Martine. Wij hadden ons al vaak afgevraagd of een hulphond iets voor onze dochter Iris zou kunnen betekenen. Iris heeft een progressieve spierziekte
(Mitochondriële dysfunctie). Helaas kwam zij vanwege haar leeftijd (11 jaar) niet in aanmerking.

Bij stichting kind en hulphond wel. En het allermooiste was nog wel, dat de pup vanaf 8 weken bij het kind geplaatst wordt. Het kind traint de pup samen met een trainer van de stichting. Zo groeien ze samen op, ze leren, leven en werken samen. Geweldig! Daar zou Iris haar zelfvertrouwen enorm van groeien wisten we.

Natuurlijk waren er ook bedenkingen. We hebben al een hondje Blitzz (een schat van een hond maar niet op te leiden tot hulphond) en er gaat heel veel tijd en energie in het opleiden van een pup tot hulphond zitten.

Na een telefonisch gesprek met Martine, toch maar eens op bezoek gegaan bij Martine en haar hulphonden Indy en Ziva. Tja, toen we Iris haar reactie zagen op Martine’s honden, wisten we, we gaan ervoor. Ook een enorm voordeel, dat Mila (Iris haar zusje) ook overal bij betrokken wordt en de hond ook mag aanhalen.

Niet veel later belde Martine. Ze had een geschikte golden retrieverpup op het oog voor Iris. Door het dolle heen natuurlijk! De pup kreeg de toepasselijke naam Bieke, wat “zij die geluk brengt” betekent.

Via de hondenclub waar ik met Blitzz train, vonden we in Huub onze persoonlijke trainer. Huub is bij een andere hulphondentrainer van Martine een aantal keren op werkbezoek geweest, heeft van Martine een werkboek gekregen en doorgenomen en we gingen aan de slag. Wat is het voor Iris hard werken maar wat een feest. Elke keer verheugt Iris zich als Huub weer komt. Naast hondentrainer is hij namelijk ook coach. Nou, dat coachen doet hij Iris (en ons!!) super!

Bieke blijkt een ontzettend goede leerling en doet werkelijk alles met plezier voor Iris! Iris is uitgegroeid tot een hele goede baas voor Bieke en ze zijn een fantastisch team! Iris heeft haar zelfstandigheid en het belangrijkste, haar zelfvertrouwen terug. Als ze met Bieke op pad is, vraagt niemand waarom ze in de rolstoel zit. Maar ze spreken Iris aan (in plaats van mij) en willen alles over Bieke weten. En trots dat Iris is als ze de verbazing van mensen ziet als ze vertelt dat Iris zelf Bieke traint!

Om de 3-4 maanden gaan we naar Martine en ziet ze de vorderingen die Iris en Bieke maken. Daarnaast hebben Martine en Huub contact over de voortgang.

We zijn bijna zover dat Iris en Bieke examen mogen doen. Het zijn hele bijzondere en leerzame twee jaar geweest. Het is hard werken maar wat Iris er voor terugkrijgt is onbetaalbaar. Ze heeft laatst met Martine een demo gegeven aan kinderrevalidatie- artsen en laten zien wat Bieke allemaal kan. Zo knap van Iris en Bieke samen en heel fijn dat Martine hen de kans gaf om het te kunnen laten zien.

Bieke is echt een maatje van Iris. Een leven zonder Bieke is ondenkbaar. Naast hulphond is ze ook gewoon een heerlijke ondeugd als ze elke dag mee in het bos mag rennen. Want dat heeft ze ook nodig. En als Huub komt, is het elke keer weer feest! Iris geniet ervan. We hebben het ook erg getroffen met hem. Een gouden combinatie.

Kortom, stichting kind en hulphond is voor ons een lot uit de loterij!

We zijn heel blij dat we destijds het artikel van Martine tegenkwamen. Het heeft ons leven, en dan vooral dat van Iris, op alle fronten verrijkt met de komst van onze kanjer Bieke!

Team Iris en Bieke

Hein, Marie Louise, Mila, Blitzz