Update: 05-05-2013

Even voorstellen:

Hoi!

Ik ben Iris en ik ben 11 jaar. Ik heb een progressieve spierziekte en wordt dus steeds afhankelijker van anderen. Mijn wens is om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven en een maatje te vinden die, samen met mij, naast mijn rolstoel, mee op pad gaat. Nu ga ik nooit alleen op pad omdat ik dat niet zo goed durf. We hebben al een hondje, een havanezer. Blitzz is zijn naam. Hij is superlief en hij luistert heel goed. Maar, hij is veel te klein om naast mijn electrische rolstoel te lopen en kan geen kleding of schoenen aan- en uitdoen.

Gelukkig vonden wij Martine en gingen bij haar op bezoek om te kijken of een hulphond wat voor mij zou zijn. We werden heel hartelijk ontvangen  en Indy en Ziva lieten zien wat ze allemaal voor Martine kunnen doen. Dat vonden wij super om te zien! Dat wil ik ook!!!! Martine gaat een puppy voor mij zoeken die geschikt is als hulphond en ik ben er zoooooo blij mee! Ik ben al druk aan het zoeken voor namen voor de pup. Daarnaast is mijn oma al druk bezig om sponsorgeld op te halen, samen met mijn ouders.

Ik vind het heel spannend allemaal!

———————————————————————————–

Een update van team Iris en Bieke
Inmiddels is Bieke 9 maanden en 2 weken oud. Wat gaat de tijd toch snel! Bieke is een pittige dame. Ze zit vol ondeugden en energie, maar ze wil en kan maar wat graag werken voor Iris. Dan leeft ze helemaal op.
Heel voorzichtig trekt ze al Iris haar sokken uit, vest of jas. Ze duwt lades en deuren dicht, en als Iris iets laat vallen pakt Bieke het op en komt ze het brengen. En natuurlijk niet te vergeten geeft ze Iris af en toe ontzettend lieve kusjes.
Bieke is vorige week gesteriliseerd. Dit doet onze dierenarts laproscopisch zodat de last voor Bieke erg beperkt blijft. Thuis gekomen was ze nog een beetje suf van de narcose maar kwam wel Iris haar washand oprapen en brengen toen ze deze had laten vallen.
Omdat Bieke gewend is geraakt om overal mee naar toe te gaan is ze niet zo’n fan van de bench overdag. Ze gaat er wel prima in maar sinds kort blaft ze nog even en gaat dan lekker liggen (slapen).
Overdag gaat ze heel vaak bij Iris op de kamer liggen en daar lekker slapen. Iris heeft veel pijn en is nogal ziek geweest. Daarom slaapt Bieke nog niet bij Iris op de kamer maar dat gaan we binnenkort wel proberen.
De trainingen met Bieke van onze trainer Huub gaan fantastisch en Iris geniet er zichtbaar van. Iris laat trots aan iedereen zien wat Bieke al geleerd heeft inclusief kusjes geven, het zijn echte dikke maatjes.
Bieke heeft zich inmiddels ontpopt als een echte fotoster. We hebben een heuse fotoshoot met haar gedaan en daar zijn prachtige foto’s uitgekomen.

—————————————————————————————————–

Iris en haar familie doen heel erg hun best om geld in te zamelen voor Stichting Kind en Hulphond. Daarom heeft het Gemert Nieuwsblad een mooi artikel geschreven over dit jonge team wat een super toekomst tegemoet gaat.:

‘Als ik op de grond zit, komt ze al balletjes brengen en geeft ze me lekkere kusjes’

Geplaatst op: 06/10/2012

GEMERT – Ze zijn nu vier weken samen, Iris van de Wetering (11) uit Gemert en de golden retriever-pup Bieke. Op dit moment spelen ze nog vooral met z’n tweetjes, maar in de toekomst gaat de hond Iris helpen met allerlei dagelijkse dingen. Bieke is namelijk niet zomaar een hond. Ze wordt opgeleid tot een echte kinderhulphond.

Door Pieter Beekmans

Iris lijdt aan de zeldzame, progressieve spierziekte mitonchondriele dysfunctie. Dat wil zeggen dat ze te kampen heeft met een energietekort. “Mijn batterijen zijn maar halfvol. Ik kan niet ver lopen. Als ik ga rennen, word ik ziek en moet ik overgeven”, legt de Gemertse uit. “Als Iris 100 meter heeft gelopen, heeft ze het gevoel alsof ze er een hele marathon op heeft zitten”, vult haar moeder Marie Louise van de Wetering-Melis aan. Ook Iris’ zusje Mila (10) heeft mitonchondriele dysfunctie. De ziekte tast hersenen en spieren aan en dat wordt steeds erger. Zeventig procent van de kinderen die eraan lijdt, sterft voor het achttiende levensjaar. “Dat weten onze meiden ook, maar wij gaan er natuurlijk vanuit dat ze bij de dertig procent horen die ouder wordt”, aldus Marie Louise. Er is geen medicijn tegen de ziekte, al zet de stichting Energy4All zich wel in voor onderzoek naar een geneesmiddel.

Kind en Hulphond

Het huis waar Iris woont is volledig aangepast. Zo is er een slaapkamer voor haar op de begane grond en zijn de drempels verlaagd om de woning rolstoelvriendelijk te maken. Sinds een maand is de twaalf weken oude pup Bieke bij het Gemertse gezin ingetrokken. Ze is daar geplaatst door Martine Stadman van de stichting Kind en Hulphond. De ouders van Iris kwamen per toeval bij haar uit. “In de plaatselijke dierenwinkel lazen we een magazine waar het verhaal van Martine in stond. Zij is de oprichtster van Kind en Hulphond en zit zelf ook in een rolstoel”, vertelt Marie Louise. Martine heeft een hulphond en kan daardoor zelfstandig wonen en leven. Door haar ervaring met de viervoeter Indy kwam ze op het idee een stichting op te richten voor kinderhulphonden. Met behulp van een kinderhulphond kan een kind zich zelfstandigheid ontwikkelen, ontplooien en voorbereiden op de toekomst, net als leeftijdgenootjes.

Team

“We hadden al een hond, maar die is niet geschikt als hulphond”, vervolgt Marie Louise. “We wilden er graag een tweede bij en Iris zou baat hebben bij een kinderhulphond. Een helpende viervoeter is goed voor haar zelfredzaamheid en geeft haar zelfvertrouwen. Daarnaast is het beestje ook nog een blikvanger en wordt Iris door mensen aangesproken als ze met Bieke onderweg is. Wat ons het meest aansprak aan de stichting van Martine is het feit dat je het beestje al als pup krijgt en dat hij samen met het kind wordt opgeleid. Ze vormen een echt team.”

Na een kennismakingsgesprek met Martine is zij op zoek gegaan naar een geschikte hond voor Iris. Uiteindelijk kwam ze bij het teefje Bieke uit. “Ze heeft een heel open karakter, is leergierig en apporteerde al toen ze pas zeven weken oud was. Dat had Martine nog nooit meegemaakt, vertelde ze.” Een geschikte hond voor Iris dus. “Ik was echt hyper toen de hond voor het eerst bij ons thuis kwam”, vertelt Iris.

Training

Naast de opleiding van kind en hond samen, is het voor de stichting belangrijk dat het beestje ook een hond voor het hele gezin is. Het eerste jaar van de training is een vooropleiding die dient als basis. Het jaar daarna wordt de viervoeter opgeleid tot kinderhulphond. Afgelopen zaterdag is de trainer voor het eerst bij het Gemertse gezin thuis geweest. En daar was Iris maar wat blij mee. “Laat de training maar snel beginnen, zei ik van tevoren, want Bieke luistert niet goed”, lacht Iris. Overigens is de training niet alleen bedoeld voor de hond. Ook Iris zelf gaat leren hoe ze moet omgaan met het beestje en hoe ze commando’s moet geven.

Het is de bedoeling dat Bieke Iris in de toekomst gaat helpen met allerlei dagelijkse dingen. Denk hierbij aan het aangeven van spullen, jas aandoen, schoenen uittrekken, mee boodschappen doen en samen op pad gaan. Ook kan ze Iris onderstoppen in bed. “Bieke moet een maatje voor het leven worden”, geeft Marie Louise aan. “Ook al kan de hond nog bijna niks, je ziet nu bij Iris al zoveel vreugde.”

Acties

De aanschaf van Bieke heeft het gezin Van de Wetering zelf bekostigd. Het opleiden van de hond en Iris kost ongeveer 5000,- euro. “De stichting betaalt dit, maar Martine heeft ons wel gevraagd om te zoeken naar sponsoren en bekendheid te geven aan de organisatie. Daarom hebben wij een aantal acties opgezet”, vertelt Marie Louise. De opa en oma van Iris hebben bedrijven aangeschreven en bij diverse winkels collectebussen geplaatst. Dat heeft zo’n 500,- euro opgeleverd. Die bussen zijn in middels weg, maar er loopt nog wel een actie bij de Albert Heijn in Gemert. Daar kunnen klanten hun emballagebonnetje in een ton gooien om te sponsoren. Verder heeft er afgelopen zondag een loterij plaatsgevonden bij manege De Stap in De Mortel. Die heeft ruim 750,- euro opgebracht. 28 oktober wordt er een soortgelijke loterij gehouden bij hondenvereniging De Roedel in Beek en Donk. “De hele familie is actief en ook Mila heeft veel geholpen bij de acties”, vertelt Marie Louise.

Voordelen

“Nu hebben we nog veel werk met Bieke en onze dochter, maar uiteindelijk wordt Iris door de hulp van de hond zelfstandiger. Dat is goed voor haar, maar ontlast ons als ouders ook. Bovendien geeft het mij vertrouwen als ze een maatje heeft. Voor Iris is het zo fijn dat ze straks een keer dingen wél kan, in plaats van niet. En ook nu heeft ze er al veel plezier van”, aldus Marie Louise. Dat kan Iris beamen: “Als ik op de grond zit, komt ze al balletjes brengen en geeft ze me lekkere kusjes. Ze is altijd gezellig en kwispelt echt constant. Ik ben super blij dat ze hier is. Ook al voel ik me ziek, als Bieke eraan komt word ik toch vrolijk.”

Meer informatie over de stichting Kind en Hulphond is te vinden op www.stichtingkindenhulphond.nl. De belevenissen van Iris zijn te volgen op www.123website.nl/irishulphond en op haar blog op de site van Kind en Hulphond.

Update 12 oktober 2012

Bieke is in middels 3 maanden oud. Ze is nu 6 weken bij ons en is al niet meer weg te denken uit ons gezin.

In middels is trainer Huub al 2 keer geweest om basisvaardigheden aan te leren. Iris heeft Bieke al spelenderwijs geleerd om snoepjes heel zachtjes aan te pakken. Dit doet Bieke fantastisch! Ook verstop spelletjes doen het goed bij Bieke. Als we ‘s ochtends tegen Bieke zeggen: kom, we gaan Iris wakker maken, is ze meteen paraat om naar Iris haar slaapkamer te gaan en Iris met een flinke kus te wekken. Bieke brengt en geeft al speeltjes op commando en dat is heel handig als ze iets in haar mondje heeft wat niet mag. Dan geven we het commando breng en dan ruilen we het met iets wat ze wel mag hebben. Ongelofelijk dat ze nog maar 3 maanden jong is. Ook Mila (zus van Iris van 10 jaar) geniet volop van Bieke en heeft ook een echte klik met Bieke. Niet onbelangrijk, omdat zij ook dezelfde spierziekte heeft als Iris.

Net als alle pups, heeft Bieke van die dolle buien. Dan springt, blaft en hapt ze er op los. Dan vraag je je toch even af of er ooit nog een hulphond in haar schuilt. Maar, dat hoort bij de leeftijd. Het is nog maar een pup.

We zijn al samen naar de bossen geweest. dat vindt ze heerlijk (wij ook). Waterplassen doen het ook goed bij mevrouwtje, en opwaaiende bladeren is helemaal dolle pret! Ook met Blitzz en Bieke gaat het super! Als we met Bieke op pad zijn geweest, en we komen thuis, hebben ze elkaar ook echt gemist!

Daarnaast zijn we druk met geld inzamelen voor de stichting! We hebben een loterij gehouden op de manege waar beide meiden paardrijden ten bate van de stichting. Binnenkort hebben we nog een loterij van de hondenclub waar we met Blitzz trainen, de plaatselijke AH houdt momenteel een emballage-actie voor de stichting en er heeft een voorpagina-artikel in onze plaatselijke krant gestaan over Iris en hulphond Bieke. In middels zijn die twee ook echt al regionale beroemdheden.

Tot de volgende weblog!

Groetjes team Iris en Bieke

Blog team Iris en Bieke 5 september 2012

Donderdag 30 augustus

En ze heet: BIEKE!!!

—————————————————————————————————-

Eindelijk, het is zover! We mogen Bieke gaan halen bij Martine. Meteen toen we haar zagen waren we verkocht. Een lief schattig pupje, met karakter, vulde Martine aan. De terugreis duurde totaal 3 uur (twee maal gestopt om Bieke te laten plassen) maar Bieke deed het fantastisch onderweg. Thuis gekomen kon Bieke kennis maken met ons andere hondje Blitzz, een 3-jarige Havanezer. De kennismaking ging goed. Verder ging Bieke natuurlijk meteen het huis en de tuin verkennen. Ze zocht haar bench op en had al snel haar loungekussen ontdekt. De eerste nacht verliep goed, ze heeft even gehuild maar ging goed slapen.

Eerste week met Bieke

We ontdekken steeds meer karaktertrekjes van Bieke. Ze is ondernemend, ondeugend en snel afgeleid. Ze is nog maar acht weken, maar reageert al steeds beter op haar naam.

Ze daagt Blitzz regelmatig uit om te spelen in de tuin en ze hebben veel lol. Als ze wakker is is het echt een bezig dametje. We hebben al veel knikkerkuiltjes in de tuin, met dank aan het graaftalent van Bieke. De knuffels en speeltjes uit haar bench sjouwt ze regelmatig naar buiten of naar haar kussen. De meubels is ze ook aan het ontdekken door er haar tandjes in te zetten.

’s Avonds hebben we een knuffelmoment speciaal voor Iris en Bieke samen. Mila knuffelt dan lekker met Blitzz zodat we allemaal volop genieten.

We zijn flink met Bieke op stap geweest. Ze is mee geweest naar een behendigheidswedstrijd van Blitzz bij de hondenclub. Ze vond alle aandacht van de andere honden prima. We zijn met haar naar de AH, boerenbond, de school van Iris en Mila en Pet’s place geweest. Ze vindt het allemaal ontzettend interessant en doet haar naam helemaal eer aan. Bieke betekent immers: zij, die geluk brengt!