Update: 07-03-2012

Wilt u zien hoe goed Rik en Black het doen in de training? Scroll dan een stukje naar beneden en kijk het filmpje!

Mijn naam is Rik en ik ben 6 jaar. Samen met mijn ouders, broer Bert (12) en zus Lydia (10) woon ik in Borger. Ik ben geboren met een open ruggetje en ben daardoor vanaf mijn middel verlamd. Op de foto zie je mij samen met onze hond Black, een zwarte labrador, van 9 maanden. Black is bij ons gekomen als pup toen hij 7 weken was. Ons andere hondje was in januari overleden en mijn ouders (en wij als kinderen ook) wouden graag een nieuwe hond en omdat een Labrador bekend staat als een lieve hond en we die ook erg mooi vonden, hebben we een labrador genomen. Black was bedoeld als gewone gezinshond, maar nadat mijn ouders wat hadden gegoogled op internet, kwamen ze stichting Kind en Hulphond van Martine tegen. We waren thuis al wat aan het oefenen om Black dingen op te laten pakken voor mij en omdat dit eigenlijk best goed ging, gingen mijn ouders toch eens informeren of Black misschien een hulphond voor mij zou kunnen worden.

Vorige week zijn we met zijn allen bij Martine langs geweest en toen  heeft zij Black getest. Ze vond haar wel een slimme hond en zag het wel zitten om met mij en Black de opleiding in te gaan zodat Black mijn kinderhulphond en maatje kan en gaat worden . We hebben het dus via een andere weg gedaan dan gebruikelijk, maar zijn blij dat Black wel de opleiding als kinderhulphond mag doen. We hebben er allemaal erg veel zin in en vinden het ook leuk dat Martine zelf de training gaat geven.

————————————————————————————————————————————

Update: april 2012

Let op: binnenkort zijn Rik en Black te zien in het programma van Nederland helpt, EO. 29 juni zijn de opnames.

Rik en Black zijn nu enkele maanden als team bezig.
Black vind het erg leuk om Rik te helpen en andersom vind Rik het erg leuk om dingen samen met Black te doen.
Black kan inmiddels al dingen oppakken en aangeven, deuren opendoen (mbv een touwtje), schoenen/sokken uittrekken en Rik helpen met zijn jas uitdoen.

Dit gaat allemaal met veel enthousiasme en drukte, maar wanneer we Black eerst tot rust brengen, door haar te laten zitten, kan ze het ook heel erg netjes doen!

We zijn nu druk bezig met buiten te oefenen. Black loopt dan naast Rik zijn rolstoel en Rik moet Black goed bij de les houden, door met Black te praten. Dit is nog weleens wat moeilijk, omdat Black zoveel om haar heen ziet en hoort, en eigenlijk overal naar toe wil. Maar Black vindt het ook erg gezellig om bij Rik te blijven en als Rik goed met haar blijft praten, luistert ze trouw en blijft ze keurig naast Rik lopen.

Dat Black een slimme hond was, wisten we al. Maar soms is ze ook weleens te slim. Nu ze de deuren kan opendoen en laden kan opentrekken, vind ze het erg leuk om hiervan gebruik te maken als ze even alleen thuis is. Wanneer wij dan weer terugkomen, heeft ze haar buikje weer rond gegeten, met allerlei lekkere dingen die in de la liggen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dus we gaan nu druk bezig om Black te leren dat ze alleen op commando een deur mag opendoen.

Update: 07-03-2012

Rik heeft al een paar trainingen gehad met Black en wij als ouders hebben de basislessen erop zitten.
Eerst zijn wij als ouders enkele keren bij Martine geweest, om de basis vaardigheden te leren aan Black. We zijn natuurlijk wel naar een puppy cursus geweest, maar toch moeten we weer een beetje opnieuw beginnen, om zo de commando’s op een goede manier aan te leren, zodat ze voor Rik ook goed te doen zijn en dat we allemaal op 1 lijn zitten. Black vindt het erg leuk om te oefenen en vooral de beloning gaat er altijd goed in. Ze blijkt een echte werk hond te zijn die graag voor haar baasje wil werken. Ze gaat nu ook regelmatig mee naar het dorp en naar school om Rik, Bert en Lydia op te halen. Bij school is ze wel wat onrustig, en blaft soms de hele boel bij elkaar, omdat ze zich na een paar minuten al begint te vervelen en wat wil doen. Al is het maar wat geven.
Laatst is ze mee geweest het dorp in, terwijl er ook allemaal zwarte pieten rondliepen die pepernoten strooiden. Dit was wel wat moeilijk voor Black, want als er overal pepernoten op de grond liggen, is het natuurlijk erg moeilijk om deze niet op te eten. Maar ze heeft het goed gedaan en heeft (haast) geen pepernootje van de grond gepakt.

Ook Rik is nu druk aan het trainen met Black. Zorgen dat ze gaat zitten en gaat liggen als hij dat zegt en hij laat Black nu allerlei voorwerpen voor hem oppakken. Black is altijd erg enthousiast, soms zelfs wat te enthousiast, zo graag wil Black het goed doen en iets doen. Wat een energie zit er in haar. We moeten nu ook eerst met haar gaan fietsen voordat we gaan trainen om de eerste energie eruit te halen. Vandaag waren we bij Martine aan het trainen en was ze ook weer vol met energie. Black ving de schoen zowat uit de lucht om hem dan gelijk weer bij Rik op schoot te leggen! En dit was pas de tweede keer dat we het geven oefenden.

Toch wel heel knap. Nu moeten we de rust er in zien te krijgen. Gelukkig gaf Indy even het goede voorbeeld, van hoe het ook kan. Eerst wachten op het commando en dan heel rustig aangeven….
Verder zijn we begonnen met het leren duwen en trekken, zodat ze straks bijvoorbeeld een la kan dichtdrukken en een deur met haar neus en een deur kan opentrekken (met een touwtje). Een deur open trekken kan ze trouwens al na 10 minuten oefenen! Black is wel een snelle leerling. En Rik doet het echt helemaal geweldig. Hij zit te glimmen in zijn stoel en helpt Black super. Rik vindt het oefenen helemaal geweldig en dat werkt dan dubbelop natuurlijk. Als ouder zijnde is het ook best lastig om niet steeds in te grijpen als er wat valt. Black kan Rik nu helpen met dingen aangeven, maar ik heb toch de neiging om dat nog voor hem te doen. Komt nog wel.

Rik en Indy beelden het logo uit van Stichting Kind en Hulphond

Natuurlijk zijn we ook nog altijd lekker aan het spelen met Black. Rik en Lydia liggen regelmatig met Black op de grond te knuffelen en geven Black veel gezellige aandacht. Ook van het wandelen, spelen met de bal, slootje springen (en dan vooral in de sloot) vind Black erg leuk. Al met al erg gezellig dus!